torsdag 28 mars 2013

Läsarfråga!

Hejsan! måste bara fråga, hade nämligen tänkt skicka in ansökan till foto och journalistik utbildningen nu nästa vecka. Är i santa barbara :) 
Hur kommer det sig att ni inte behövde göra språktestet?
Hur fungerar det med pengar? Tog ni studielån? Jobbade ni mycket innan?
Är det en bra skola/ställe att plugga på?
//Johanna

Hej!
Förlåt för ett jättesent svar! 
- Vi behöver inte göra språktestet just för att vi åker genom IBS. Vi har en intervju med dem via telefon istället där man under halva tiden pratar på engelska och så får de avgöra om man pratar tillräckligt bra engelska eller inte. Man måste också ha VG i antingen engelska A eller B.
- När det kommer till pengarna har vi lånat från CSN. Beroende på vart man åker är det olika summor på hur mycket man får låna. Jag jobbade och sparade ihop lite pengar innan, men det gjorde inte Emmy. Jag skulle i alla fall rekommendera att man jobbat innan, för det är en hel del som ska betalas innan man får lånet också som man inte tänker på, ex Ambassaden och försäkringar etc. Emmy fick låna av sina föräldrar för det och mina pengar som jag sparat ihop försvann rätt snabbt pga det. Och så är det rätt skönt om man slipper leva snålt i usa, som vi gör just nu. 
- Och till sist, ja. Jag tycker det är en bra skola och det är så grymt vackert. De har precis blivit utnämnda till bästa community college i hela USA. Ganska nice! Anledningen till att jag tycker att skolan känns lite trist just nu är antagligen för att jag går en del kurser jag inte vill gå, men till nästa termin kommer jag välja andra, egna. Lärarna är i alla fall toppen och vet vad de håller på med. Oftast har de jobbat länge med det ämnet de lär ut och har en hel del kontakter, så är man teachers pet kan man komma ut i arbetsvärlden via dem senare ;)

Om folk har fler frågor är det bara att maila eller kommentera! Som ni ser ekar det lite tomt på bloggen, men vi jobbar på att ändra på det.
- N

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar